Tuesday, October 16, 2012

Pengetua dituduh rasuah

Bachok @ Abdul Samad Abdul Latip
BACHOK @ ABDUL SAMAD (bersongkok) diiringi keluar dari Mahkamah Sesyen Johor Bahru di Johor Bahru semalam.
JOHOR BAHRU – Seorang pengetua sekolah menengah agama dihadapkan di Mahkamah Sesyen di sini atas 14 pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan suapan lebih RM1 juta bagi syarikat milik isterinya sendiri antara Julai 2011 hingga Julai lalu.

Pengetua Sekolah Menengah Agama (Arab) An-Nur, Bachok @ Abdul Samad Abdul Latip, 65, bagaimanapun mengaku tidak bersalah bagi kesemua tuduhan tersebut di hadapan Hakim Mohd. Nasir Mohd. Nordin.

Mengikut pertuduhan, tertuduh yang juga pengasas kepada sekolah agama yang dulunya dikenali sebagai Al-Madrasah Al-Arabiah An-Nur yang sudah 30 tahun bertapak di Jalan Jaafar, Benut, Pontian, didakwa mengarahkan kakitangan dan guru sekolah tersebut untuk mengeluarkan 14 baucar dan 14 cek Maybank Islamic yang berbeza nilai sepanjang tempoh berkenaan.

Tertuduh didapati telah menandatangani baucar dan cek itu untuk membuat bayaran kerja membekal makanan bermasak di asrama sekolah tersebut kepada Syarikat Hajah Zainab Enterprise yang merupakan syarikat milik isterinya, Zainab Yahya, 60-an dengan nilai keseluruhan mencecah RM1,120,462.40.

Bapa kepada tiga orang anak itu didakwa melakukan kesalahan tersebut di pejabatnya di sekolah itu di Jalan Jaafar, Benut, Pontian.

Dia didakwa mengikut Seksyen 23(1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24 akta yang sama kerana menggunakan kedudukannya sebagai penjawat awam untuk apa-apa suapan, sama ada bagi dirinya sendiri, saudaranya atau sekutunya.

Jika disabit atas semua kesalahan, tertuduh boleh didenda RM5 juta dan 20 tahun penjara.

sumber- Kosmo

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...